Η κοινωνικότητα και η κοινωνική αντίληψη υφίστανται στο άτομο εκ γενετής και διαμορφώνονται ποικιλοτρόπως καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Επιπροσθέτως, παίζουν καταλυτικό ρόλο στην διαμόρφωση της προσωπικότητας και της συναισθηματικής ενημερότητας, στη δημιουργία και τη διαχείριση των διαπροσωπικών σχέσεων, τη γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη και κατ’ επέκταση στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία του ατόμου (Csoti, 2001).
Ο Piaget ήταν ένας από τους πρώτους επιστήμονες που μίλησαν για τη σημαντικότητα της αλληλεπίδρασης των παιδιών με τους συνομηλίκους και το αντίκτυπο στην γνωστική και στην ηθική τους ανάπτυξη (Plummer, 2008).
Ωστόσο, ο σχηματισμός και η εκμάθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων επηρεάζεται από εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι είναι οι εξής:.
Εξωτερικοί παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν την κοινωνική (Olaniran, 2009):
Εσωτερικοί/προσωπικοί παράγοντες:
Για την ενδυνάμωση και ενσωμάτωση, όμως, των κοινωνικών δεξιοτήτων απαραίτητη συνθήκη αποτελεί η αναγνώριση εκ μέρους των γονέων και των φροντιστών αναφορικά με το επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών τους. Μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες διαφαίνονται από τη μειωμένη συμμετοχή των παιδιών σε ομαδικές δραστηριότητες είτε σχολικές είτε εξωσχολικές, από τη δυσκολία στην κατανόηση λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων του συνομιλητή, τη μειωμένη βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή, την απουσία ενσυναίσθησης, τη δυσκολία προσαρμογής στα διαφορετικά επικοινωνιακά περιβάλλοντα και την έντονη αποστροφή σε οποιαδήποτε κοινωνική συναναστροφή (Greene, 2011).
Λόγω των ανωτέρω παραγόντων, κάποια παιδιά μπορεί να χρειαστούν μια δομημένη παρέμβαση ώστε να κατακτήσουν τις απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες.
Για τους λόγους αυτούς η Focuslab έχει δημιουργήσει «ομάδες κοινωνικοποίησης», ανάλογα με το ηλικιακό στάδιο των παιδιών και το επίπεδο κατάκτησης κοινωνικών δεξιοτήτων, οι οποίες κατευθύνονται από ψυχολόγους και λογοθεραπευτές, με βασικούς στόχους:
Τα οφέλη στην γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού μέσω της ένταξης του σε μια ομάδα κοινωνικοποίησης είναι πολυάριθμα (Arnold, 2016):
Αναπτύσσοντας κοινωνικές δεξιότητες και αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες που σχετίζονται με αυτές, το παιδί μπορεί να δημιουργήσει και να διατηρήσει υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις με την οικογένεια, τους συνομήλικους, τους δασκάλους και γενικότερα με τα ευρύτερα κοινωνικά περιβάλλοντα, κατ’ επέκταση, μειώνονται αισθήματα απόρριψής, άγχους, μοναξιάς και οι επιθετικές συμπεριφορές (Arnold, 2016).
Τέλος, ενισχύεται η σχολική επίδοση καθώς και η επίδοση σε αθλητικές δραστηριότητες, δραστηριότητες τέχνης και άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες ως έμμεση συνέπεια.
Αγγελική Μπίτση,
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Κατερίνα Χρυσούλη,
Λογοθεραπεύτρια