Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια σχετικά νέα έννοια, η οποία έχει προταθεί από τους επιστήμονες προκειμένου να περιγράψει χαρακτηριστικά που φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία των ατόμων, τόσο στην προσωπική, όσο και στην επαγγελματική τους ζωή. Σύμφωνα με τον Goleman, έχουμε δύο εγκεφάλους και αντίστοιχα δύο διαφορετικά είδη νοημοσύνης: τη λογική και τη συναισθηματική. Αυτά τα δύο είδη νοημοσύνης λειτουργούν κατά βάση σε άριστη συνεργασία, ταιριάζοντας τους διαφορετικούς τρόπους γνώσης που κατέχουν, για να καθοδηγούν την πορεία μας στον κόσμο.
Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αναπτύσσεται, να διδάσκεται και να εξελίσσεται αδιάκοπα. Ειδικότερα, μπορεί να βελτιωθεί μέσω μεθόδευσης και υπομονής. Οι δύο κύριοι φορείς που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης του παιδιού είναι η οικογένεια και το σχολείο.
Ο Freeman εστιάζει την προσοχή του στον ρόλο της γονεϊκής συμπεριφοράς και στην κουλτούρα της οικογένειας για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης. Σημαντικές διαστάσεις της ανάπτυξης της προσωπικότητας και της κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών αποτελούν η έννοια του εαυτού και η αυτοεκτίμηση, οι οποίες επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις εμπειρίες που βιώνουν τα παιδιά στο οικογενειακό περιβάλλον. Η καλή γονεϊκή συμπεριφορά μπορεί να διαπαιδαγωγήσει και να βελτιώσει την συμπεριφορά των παιδιών. Η πρώιμη αλληλεπίδραση μεταξύ γονέων και παιδιών παρέχει συναισθηματική ελευθερία και κατάλληλο κίνητρο για μάθηση, για εξάσκηση και ανάπτυξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων των παιδιών.
Συνυπολογίζοντας τον παράγοντα ότι οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των μέλων της οικογένειας είναι μοναδικές, δεν είναι εφικτό να δοθεί μια σαφής οδηγία για την καλλιέργια της συναισθηματικής νοημοσύνης. Παρ’ όλα αυτά η δημιουργία ενóς κλίματος μέσα στην οικογένεια, το οποίο είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες της, αλλά και επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν την ταυτότητα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους είναι μία προτεινόμενη λύση.
Πηγές:
Δαλακούρα, Α. (2011). Συναισθηματική Νοημοσύνη. Ανακτήθηκε από https://www.icbs.gr/innet/UsersFiles/students/tutor_notes/postgraduate/Stage_2/Dalakoura/2011-2012/LPD/Emotional%20Intelligence.pdf
Goleman, D. (1995). Η συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα, Πεδίο.
Παππά, Νάνου & Σαλμοντ (2017). Συμβουλευτική γονέων στη διαχείριση της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των χαρισματικών παιδιών. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 1, 1045-1062.