Οι ικανότητες απομνημόνευσης μπορούν να αναπτυχθούν μέσα από διάφορες ασκήσεις και παιχνίδια μνήμης, προσοχής και παρατήρησης. Τα ενδεικτικά παραδείγματα των παιχνιδιών και των ασκήσεων που προτείνονται μπορούν να εφαρμοστούν από γονείς, εκπαιδευτικούς ή και ειδικούς ψυχικής υγείας σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, με στόχο την ενίσχυση της μνήμης.
Οι παίκτες διοργανώνουν ένα μεγάλο ταξίδι, με μια μόνο μεγάλη βαλίτσα. Κάθε παίκτης επιλέγει ένα επιπλέον αντικείμενο για πακετάρισμα, πρέπει ωστόσο να θυμάται όλα τα αντικείμενα που έχουν ήδη τοποθετήσει στη βαλίτσα οι συμπαίκτες του. Εάν ξεχάσει ένα από τα περιεχόμενα στη βαλίτσα, βγαίνει από το παιχνίδι. Νικητής είναι αυτός που θα καταφέρει να θυμάται τα περισσότερα αντικείμενα. Πιο αναλυτικά:
Ο κάθε παίκτης πρέπει να ακούει προσεκτικά τα λόγια των υπολοίπων, γιατί εάν ξεχάσει ένα από τα αντικείμενα, βγαίνει από το παιχνίδι.
Σε μια παραλλαγή του παιχνιδιού, οι παίκτες πακετάρουν αντικείμενα στη «βαλίτσα της Άλφα-βήτα», η οποία δημιουργεί δεσμεύσεις ως προς τον αρκτικό φθόγγο του ονόματος του αντικείμενου: το όνομα κάθε νέου αντικειμένου αρχίζει από το επόμενο γράμμα της αλφαβήτας.
Φτιάξτε μία λίστα 10 απλών λέξεων και αριθμήστε τες από το 1 ως το 10. Ο «αρχηγός» διαβάζει τη λίστα των 10 λέξεων, μαζί με τους αριθμούς. Για παράδειγμα, «ένα, ποδήλατο, δύο, τραπέζι, τρία…». Οι υπόλοιποι συμπαίκτες ακούνε προσεκτικά. Ο «αρχηγός» λέει έναν αριθμό από το 1 ως το 10. Ο πρώτος παίκτης που θα πει τη λέξη που αντιστοιχεί στον αριθμό αυτό είναι ο νικητής του πρώτου γύρου. (Εναλλακτικά, όλοι οι παίκτες γράφουν σε ένα χαρτί τη λέξη, και όσοι έχουν γράψει τη σωστή λέξη κερδίζουν έναν πόντο). Μετά το τέλος του πρώτου γύρου ο αρχηγός επιλέγει και λέει έναν άλλο αριθμό, οι παίκτες βρίσκουν τη λέξη που του αντιστοιχεί, κ.ο.κ.
Ως παραλλαγές του παιχνιδιού, θα μπορούσε ο αρχηγός να επιλέγει τους αριθμούς με τη σειρά (γεγονός που διευκολύνει την ανάκληση. Επομένως, ίσως είναι καλύτερα να ξεκινήσετε έτσι και στη δεύτερη παρτίδα να επιλέγετε τυχαία αριθμούς) ή οι λέξεις της λίστας να αφορούν ένα συγκεκριμένο θέμα, να είναι πολυσύλλαβες και δύσκολες ή να είναι λέξεις ξένης γλώσσας.
Τα παιδιά να πουν τις μέρες, τους μήνες ή την αλφαβήτα με τη σειρά και μετά αντίστροφα. Επίσης, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν άσημες λέξεις (λέξεις που δεν σημαίνουν τίποτα), πχ. πιχάνε, κοτάχι, που θα πρέπει να τις επαναλάβει, με σταδιακά αυξανόμενο συντελεστή δυσκολίας.
Το παιδί να δει μια σειρά από φωτογραφίες αντικειμένων για κάποια δευτερόλεπτα και να τις επαναλάβει. Αρχικά να πει τι είδε και έπειτα να παρατηρήσει πάλι τις εικόνες και να προσπαθήσει να θυμηθεί τη σειρά που εμφανίστηκαν.
Στη καθημερινή ζωή, έξω στο δρόμο ή στο αυτοκίνητο, να ζητηθεί από το παιδί να απαντήσει σε ερωτήσεις παρατήρησης και μνήμης, πχ. πόσοι άντρες πέρασαν; Τι φορούσε η γυναίκα που είδαμε;
Να ζητείται από το παιδί να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τη διαδρομή που έκανε πηγαίνοντας κάπου, π.χ. από που πήγε, πώς συνέχισε και πού έφτασε.