Η Παιγνιοθεραπεία είναι μια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση με βασικό θεραπευτικό μέσο το παιχνίδι. Απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε παιδιά ηλικίας 3 έως 12 ετών, αλλά αποτελεί ψυχοθεραπευτική μέθοδο και για εφήβους. Το παιχνίδι είναι φυσική ανάγκη των παιδιών, καθώς αποτελεί το μέσο επικοινωνίας και έκφρασης τους. Μέσα από τα παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν, εξερευνούν και ανακαλύπτουν τον κόσμο τους (Ρόμπερτσον, 2020).
Η Jennings (2002) χωρίζει το παιχνίδι σε τρία στάδια ανάλογα με την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού και προτείνει το μοντέλο EPR (Embodiment-Projection-Role):
Παιχνίδια και υλικά που χρησιμοποιούνται για το αισθητηριακό παιχνίδι είναι μεταξύ άλλων το νερό, η άμμος, ο πηλός, μουσικά όργανα, κουδουνίστρες, κρέμες κ.ά.
Βασικός λόγος που η Παιγνιοθεραπεία αποτελεί χρήσιμη και αποτελεσματική προσέγγιση για τα παιδιά είναι το γεγονός ότι τα παιδιά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την αφηρημένη συλλογιστική ικανότητα και τις λεκτικές δεξιότητες για να εξωτερικεύσουν και να εκφράσουν επαρκώς τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους (Hall et al., 2002). Ακόμα όμως κι αν αυτές οι δεξιότητες έχουν αναπτυχθεί, συχνά τα παιδιά δυσκολεύονται να εκφράσουν λεκτικά τα συναισθήματα τους όταν ερωτώνται άμεσα. Από την άλλη πλευρά, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού είναι πιο πιθανό να μιλήσουν ή να αναπαραστήσουν συμβολικά τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Σύμφωνα με την Cattanach (2003) η σπουδαιότητα του συμβολικού παιχνιδιού έγκειται στο ότι αποτελεί έναν τρόπο με τον οποίο το παιδί μπορεί να μελετήσει την εμπειρία του διατηρώντας απόσταση ασφαλείας από την πραγματικότητα που βιώνει.
H Παγνιοθεραπεία έχει μεταξύ άλλων ως θεραπευτικούς στόχους να βοηθήσει το παιδί (Ρόμπερτσον, 2020):
Η Παιγνιοθεραπεία είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος παρέμβασης και απευθύνεται:
Βιβλιογραφία
Cattanach, A. (2003). Θεραπεία μέσω του παιχνιδιού (μτφ Φ. Μεγαλούδη).Εκδόσεις Σαββάλας.
Hall, T. M., Kaduson, H. G., & Schaefer, C. E. (2002). Fifteen effective play therapy techniques. Professional Psychology: Research and Practice, 33(6), 515–522. doi:10.1037/0735-7028.33.6.515
Jennings, S. E. (2002). Embodiment-Projection-Role (EPR). Ανακτήθηκε από https://www.suejennings.com/epr.html
Ρόμπερτσον, Τ. (2020). Παιγνιοθεραπεία: Ψυχοθεραπευτική Παρέμβαση για Παιδιά και Εφήβους 1. (Β’ Έκδοση). Το «Έρμα».