«Αυτισμός και πρώιμα σημάδια αναπτυξιακών δυσκολιών» 

«Μνήμη – Παιχνίδια ενίσχυσης της μνήμης του παιδιού» 
1 Δεκεμβρίου, 2020
Ενίσχυση του περιγραφικού λόγου των παιδιών
21 Ιανουαρίου, 2021

Αυτισμός και πρώιμα σημάδια αναπτυξιακών δυσκολιών

Συχνά, οι γονείς κατά την βρεφική ηλικία των παιδιών εντοπίζουν κάποια σημάδια και αναρωτιούνται γιατί το βρέφος  δεν ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματος του ή δεν έχει βλεμματική επαφή με την μητέρα του ή φαίνεται να μην ανταποκρίνεται  στα χάδια των γονιών του.

Tα άγχη είναι πολλά όταν γίνεσαι γονιός και οι ανησυχίες αυξάνονται από μέρα σε μέρα. Ας γνωρίσουμε τι είναι τελικά ο αυτισμός, αλλά και ποια τα πρωίμα σημάδια του!

Τι είναι τελικά ο αυτισμός;

Διαταραχή γνωστικής φύσης. Επηρεάζει την κοινωνική κατανόηση με επιπτώσεις στην:

1. Κοινωνική αλληλεπίδραση και δημιουργία σχέσης

2. Επικοινωνία, λεκτική και μη λεκτική

3. Φαντασία (παιχνίδι, ενδιαφέροντα)

                                (Τριάδα των διαταραχών της Wing, 1979)

Σε συνδυασμό με: άκαμπτο, επαναληπτικό πρότυπο συμπεριφοράς


Πρώιμα «ύποπτα» σημάδια κατά την βρεφική ηλικία

Το βρέφος παρουσιάζει..

-ελλιπή βλεμματική επαφή (π.χ. δεν κοιτάει την μητέρα όταν εκείνη το θηλάζει)

-δεν χαμογελά όταν του χαμογελούν([π.χ δεν ανταποκρίνεται  στο αυθόρμητο γέλιο)

-δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του, ή στον ήχο μιας γνώριμης φωνής(π/χ δεν γυρνά στο άκουσμα του ονόματος του απο την μητέρα ή τον πατέρα του,δείχνει σαν να αδιαφορεί)

-δεν δείχνει, ή δεν χαιρετάει, ή δεν χρησιμοποιεί άλλες χειρονομίες για να

επικοινωνεί (π.χ δίνει την αίσθηση πως δεν είναι κοινωνικό)

-δεν ακολουθεί αυτό που του δείχνετε με το χέρι σας(π.χ αν του ζητήσετε να κοιτάξει το αμαξάκι που κρατάτε δεν θα ακολουθήσει αυτή την λεκτική εντολή)

-δεν κάνει θορύβους με σκοπό να τραβήξει την προσοχή σας

-δεν  ανταποκρίνεται στα χάδια σας

-δεν μιμείται τις κινήσεις σας και τις εκφράσεις του προσώπου σας

– έντονη δυσφορία στο χαίδεμα(π.χ φαίνεται να ενοχλέιται στα χάδια των οικείων προσώπων του)

-προσκόληση σε ένα άτομο ή αντικείμενο και αυτό σε ασυνήθιστο βαθμό(π.χένα αντικείμενο που θέλει να έχει συνέχεια μαζι του και δεν το αποχωρίζεται)

-δεν απλώνει  τα χέρια για να το πάρετε στην αγκαλιά σας (π.χ όταν είναι στην αγκαλία δίνει την αίσθηση του ‘’άδειου σακιού’’)

-εμφανίζει υπό/υπερευαισθησίες σε αισθητηριακά ερεθίσματα(π.χ σε υλικά,τροφές κα)


ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε περίπτωση που εντοπίσετε κάποια από τα παραπάνω συπτώματα μην πανικοβληθείτε μια επίσκεψη στον παιδιάτρο θα σας λύσει την κάθε απορία και ανησυχία.

Bιβλιογραφία:

Wing, L. & J. Gould (1979). Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification. Journal of Autism and Developmental Disorders 9: 11–29.

                                                                                                 Πέτρου Κατερίνα

                                                                                                Eιδική παιδαγωγός

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.