Αμφίπλευρος Συντονισμός:
Πού χρησιμεύει και πώς μπορούμε να τον ενισχύσουμε;
Τι είναι ο αμφίπλευρος συντονισμός;
Στην καθημερινότητά μας εκτελούμε πλήθος δραστηριοτήτων, όπου χρησιμοποιούμε δεξιότητες για τις οποίες δεν προσπαθούμε συνειδητά. Μια από αυτές τις δεξιότητες είναι ο αμφίπλευρος συντονισμός, ο οποίος ξεκινάει ήδη από τη βρεφική ηλικία. Με τον όρο αμφίπλευρος συντονισμός εννοούμε τον συντονισμό των κινήσεων των δύο τμημάτων του σώματος, του δεξιού και του αριστερού. Ένα άτομο που είναι ικανό να συντονίσει ταυτόχρονα τα δύο του χέρια για την διεκπεραίωση μιας δραστηριότητας έχει αναπτύξει τον αμφίπλευρο συντονισμό.
Συντονισμένη και ταυτόχρονη κίνηση μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στα δύο χέρια, καθώς και στα πόδια. Αν ένα παιδί δεν έχει αναπτύξει επαρκώς τη συγκεκριμένη δεξιότητα, τότε είναι πιθανό να δυσκολευτεί αρκετά σε απλές καθημερινές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα να κλωτσήσει μια μπάλα σε στόχο.
Υπάρχουν τρία είδη αμφίπλευρου συντονισμού: α) οι συμμετρικές κινήσεις, όπου τα 2 χέρια κάνουν την ίδια κίνηση ταυτόχρονα , β) οι εναλλασσόμενες κινήσεις, τα 2 χέρια κάνουν εναλλάξ την ίδια κίνηση και γ) η κίνηση όπου χρησιμοποιείται το κυρίαρχο χέρι και το μη κυρίαρχο που βοηθάει στη σταθεροποίηση.
Σε ποιες δραστηριότητες μας χρειάζεται ο αμφίπλευρος συντονισμός;
Ο αμφίπλευρος συντονισμός ενέχει σπουδαίο ρόλο σε δραστηριότητες αυτοφροντίδας (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών, χειρισμός κουμπιών) αλλά και σε ακαδημαϊκές (γράψιμο, κόψιμο με ψαλίδι). Άλλες δραστηριότητες στις οποίες συναντάται είναι το κολύμπι, το ποδήλατο, το σκαρφάλωμα, η ζωγραφική, το πέρασμα χαντρών σε κλωστή κ.α.
Τεχνικές ενίσχυσης του αμφίπλευρου συντονισμού:
Υπάρχουν αμέτρητες δραστηριότητες που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για την ενίσχυση του συντονισμού των χεριών/ποδιών αρκεί να αφήσουμε την φαντασία μας ελεύθερη!
Μερικές δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας είναι οι εξής:
Με βάση τα παραπάνω διαπιστώνουμε ότι ο αμφίπλευρος συντονισμός είναι μια σημαντική δεξιότητα που μας βοηθάει να εμπλακούμε σε χρήσιμες δραστηριότητες. Σε περίπτωση που ένα παιδί δυσκολεύεται στην εκτέλεση δραστηριοτήτων που απαιτούν τον συντονισμό των δύο χεριών ή ποδιών θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή και να το βοηθήσουμε στην ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας, με στόχο την καλύτερη αλληλεπίδρασή του με το περιβάλλον του.
Καγγελίδου Σύλβια,
Εργοθεραπεύτρια