Υπάρχει μεγάλη ποικιλία υλικών τα οποία χρησιμοποιούνται από τους εργοθεραπευτές με στόχο την ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας, όπως για παράδειγμα τα μανταλάκια, οι χάντρες και οι πλαστικές πινέζες. Σε αυτά συγκαταλέγεται και η πλαστελίνη, η οποία χρησιμοποιείται για την κάλυψη πολλών αναγκών. Ένας θεραπευτής, λοιπόν, μπορεί να δώσει πλαστελίνη στο παιδί είτε για δημιουργική απασχόληση είτε για καθαρά θεραπευτικούς σκοπούς.Είδη πλαστελίνης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εργοθεραπευτές, καθώς και από άλλες ειδικότητες είναι :
Παρακάτω, παρουσιάζονται ορισμένες δραστηριότητες με τη χρήση του πιο διαδεδομένου υλικού, της πλαστελίνης. Εκτός από τις πιτούλες, τα φιδάκια, τα σαλιγκάρια και τις μπαλίτσες, μπορούμε να κάνουμε πολλές περισσότερες δημιουργικές κατασκευές, συμβάλλοντας έτσι στην εξέλιξη της λεπτής κινητικότητας του παιδιού και στην ανάπτυξη της δημιουργικής του σκέψης.
Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σε μια σειρά προτεινόμενων δραστηριοτήτων:
2.Εδώ το παιδί φτιάχνει ένα απλό φιδάκι. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύουμε τον αμφίπλευρο συντονισμό (βλ. πάνω εικόνα) και τον μονόπλευρο συντονισμό.
3.Πρόκειται για την κλασική άσκηση όπου το παιδί φτιάχνει ένα σαλιγκάρι χρησιμοποιώντας τα δυο του χέρια. Με αυτόν τον τρόπο δουλεύεται η λεπτή κινητικότητα, ο αμφίπλευρος και ο οπτικοκινητικός συντονισμός.
4. Ένας τρόπος ενδυνάμωσης των μυών των δαχτύλων είναι να βάλουμε τη πλαστελίνη ανάμεσα από τον δείκτη και τον μέσο και να πιέζουμε προς τα μέσα. Με αυτήν την άσκηση ενισχύουμε την προσαγωγή των δαχτύλων.
5. Στην παρακάτω άσκηση ενδυναμώνουμε την ακριβώς αντίθετη κίνηση από την παραπάνω εικόνα, δηλαδή την απαγωγή των δαχτύλων.
6. Άλλος ένας τρόπος με τον οποίο δουλεύουμε την απαγωγή των δαχτύλων. Το παιδί ουσιαστικά «ψαλιδίζει» τη πλαστελίνη με τα δάχτυλα του.
7. Στην παρακάτω εικόνα το παιδί χρησιμοποιεί μόνο το ένα του δάχτυλο και κόβει την πλαστελίνη στη μέση. Έτσι ευοδώνεται η κινητικότητα του δαχτύλου.
8. Το παιδί «ζουλάει» τη πλαστελίνη κάνοντας κάμψη των δαχτύλων. Θα πρέπει να δώσετε προσοχή ώστε το παιδί να μη κάνει κάμψη ολόκληρης της παλάμης, αλλά μόνο τα δάχτυλα.
9. Χρησιμοποιείστε τη πλαστελίνη για να ενισχύσετε την απομόνωση των δαχτύλων.
9. Το παιδί πιέζει τα δάχτυλα πλαστελίνη και στη συνέχεια κάνει απαγωγή μεταξύ των δαχτύλων.
Με αυτό το πλήθος των ασκήσεων το παιδί μπορεί να δουλέψει και να ενισχύσει τη λεπτή του κινητικότητα, παίζοντας παράλληλα με την πλαστελίνη.
Καγγελίδου Σύλβια
Εργοθεραπεύτρια