Διάκριση αριστερής/δεξιάς πλευράς και δραστηριότητες για την ενίσχυσή της.
Τα παιδιά από την ηλικία των πέντε ετών περίπου, αρχίζουν να αναγνωρίζουν την δεξιά και την αριστερή πλευρά του σώματός τους. Σε αυτήν την ηλικία επίσης αναδεικνύεται και η πλευρική προτίμηση, η ανάδειξη δηλαδή του επικρατούντος εγκεφαλικού ημισφαιρίου και κατ’ επέκταση του κυρίαρχου χεριού.
Ωστόσο, σε παιδιά παρατηρείται δυσκολία ως προς την διάκριση της αριστερής και της δεξιάς πλευράς του σώματός τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην ακολουθία οδηγιών, διότι μπερδεύονται με τα μέλη τους και δεν ξέρουν ποιο χέρι/πόδι να χρησιμοποιήσουν. Παρατηρείται δυσκολία στην εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων και σε τυχόν καθοδήγηση, όπου απαιτείται η κατευθυντικότητα. Επίσης, η μη σωστή διάκριση δεξιάς και αριστερής πλευράς έχει αντίκτυπο και στην γραφή, καθώς αναμένεται ότι το παιδί θα κάνει καθρεφτισμούς και θα γράφει τα γράμματα και τους αριθμούς με ανάποδη φορά.
Επομένως, όταν παρατηρείται αυτή η δυσκολία σε ένα παιδί, είναι σημαντικό να του παρέχουμε βοήθεια, έτσι ώστε να αντιληφθεί τις δύο πλευρές του σώματός του. Η γνώση θα πρέπει να εσωτερικευθεί, ούτως ώστε το παιδί να μπορεί αυτόματα να αναγνωρίζει τη δεξιά/αριστερή πλευρά, δίχως να το σκέφτεται. Η παροχή απτικών ερεθισμών μπορεί να βοηθήσει σημαντικά την σωματική ενημερότητα του παιδιού, δηλαδή να αναγνωρίζει τι συμβαίνει στο σώμα του, που βρίσκονται τα μέλη του μεταξύ τους και σε σχέση με το σώμα και σε ποια κατεύθυνση κινούνται.
Φροντίζουμε να μην υπερφορτώνουμε το παιδί με απτικές πληροφορίες και μειώνουμε την απτική εισροή σταδιακά, όταν κρίνουμε πως το παιδί σημειώνει κάποια πρόοδο.
Παρακάτω αναφέρονται μερικές δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην ενημερότητα των δύο πλευρών του σώματος ως προς το ίδιο το παιδί, ως προς τους άλλους και την χωρική σχέση μεταξύ των αντικειμένων. Είναι σημαντικό να λεκτικοποιεί το παιδί τις κινήσεις που κάνει, όταν για παράδειγμα χρησιμοποιεί το αριστερό ή το δεξί χέρι, όταν βάζει τον μαρκαδόρο στο συρτάρι με το αριστερό χέρι, όταν πιάνει το αριστερό πόδι με το δεξί χέρι. Ακόμη, είναι χρήσιμο να αναφέρει και προς ποια κατεύθυνση κινείται το σώμα του παίζοντας ένα παιχνίδι.
Δραστηριότητες διάκρισης αριστερού/δεξιού ως προς το σώμα του παιδιού:
Δραστηριότητες διάκρισης αριστερού/δεξιού σε σχέση με άλλα άτομα:
Δραστηριότητες που ενισχύουν την διάκριση δεξιάς/αριστερής πλευράς ως προς τα αντικείμενα:
Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να βοηθήσουμε ένα παιδί να διακρίνει με ευχέρεια την δεξιά και την αριστερή του πλευρά. Ωστόσο, όταν υπάρχουν επιπλέον δυσκολίες στην καθημερινότητα του παιδιού (όπως η αμφίπλευρη χρήση των δύο πλευρών του σώματος) και στην γραφή, μπορούμε να επισκεφτούμε έναν ειδικό για να μας πει γιατί το παιδί δυσκολεύεται και να μας κατευθύνει στο πως μπορούμε να παρέμβουμε.
Καγγελίδου Σίλβια,
Εργοθεραπεύτρια