ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑΣ: Συμβουλές προς γονείς παιδιών με Καθυστέρηση Λόγου και Ομιλίας

Η διάκριση της αριστερής και δεξιάς πλευράς.  Δραστηριότητες για την ενίσχυσή της
19 Μαΐου, 2020
“Η Θεωρία της Προσκόλλησης και τα είδη του δεσμού που μπορεί να αναπτύξει ο γονέας με το παιδί του”
17 Ιουνίου, 2020

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑΣ

speech-or-language-delay

Συμβουλές προς γονείς παιδιών με Καθυστέρηση Λόγου και Ομιλίας

Όπως αναφέρθηκε σε προηγούμενο άρθρο, η Καθυστέρηση Λόγου και Ομιλίας μπορεί να αντιμετωπιστεί με εξειδικευμένη Λογοθεραπεία μέσω τεχνικών, οι οποίες προσδιορίζονται από τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε παιδιού.
Παράλληλα με οποιοδήποτε θεραπευτικό πρόγραμμα, κρίνεται απαραίτητη η συμβολή των γονέων/φροντιστών και του οικείου περιβάλλοντος, οι οποίοι χρειάζεται να ακολουθούν τις κατευθυντήριες γραμμές που τους υποδεικνύει ο Λογοθεραπευτής.

Έτσι, οι γονείς/φροντιστές είναι απαραίτητο να αναπτύξουν περισσότερη λεκτική επικοινωνία με το παιδί και να είναι υπομονετικοί και υποστηρικτικοί απέναντι σε αυτό.

Οι παρακάτω συμβουλές απευθύνονται σε γονείς/φροντιστές παιδιών που παρουσιάζουν Καθυστέρηση Λόγου και Ομιλίας.

Ως γονείς/φροντιστές πρέπει να:
  • Μιλάτε στο παιδί με ήρεμο και ζεστό τρόπο
  • Αλλάζετε το χρώμα της φωνής σας όταν του μιλάτε
  • Ονομάζετε οικεία πρόσωπα
  • Κατονομάζετε αντικείμενα της καθημερινότητας
  • Περιγράφετε στο παιδί κάθε ενέργεια ή δραστηριότητα που κάνετε, την ώρα που το κάνετε και γιατί το κάνετε (“Βάζω το αλεύρι μέσα στο μπολ!”, Κλείνω την πόρτα για να μην κρυώσουμε!”, “Σε βάζω στο καρεκλάκι, γιατί είναι η ώρα του φαγητού!”). Έτσι, βοηθάτε το παιδί να αναπτύξει την κατανόηση του λόγου συνδέοντας τις λέξεις με τις πράξεις και τα αντικείμενα που αναφέρεστε κάθε φορά
  • Χρησιμοποιείτε γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Αποφεύγετε τις μωρουδίστικες λέξεις, όπως “μαμ” και “νάνι”
  • Βοηθάτε το παιδί σας να αναπτύξει τις δεξιότητες μίμησης, καθώς για την ανάπτυξη της ομιλίας χρειάζεται να μιμηθεί αυτά που ακούει
  • Μιμείστε ήχους ζώων και ήχους της καθημερινότητας (ζώα, οχήματα)
  • Αγοράζετε εκπαιδευτικά παιχνίδια που βγάζουν ήχους (ήχοι ζώων) και να κατονομάζετε την κάθε εικόνα στο παιχνίδι
  • Εξηγείτε στο παιδί λέξεις που δεν κατανοεί και να δείχνετε το ανάλογο αντικείμενο
  • Επαναλαμβάνετε τις λέξεις που λέει το παιδί, για να ακούει το σωστό τρόπο εκφοράς
  • Παίζετε μαζί του με παιχνίδια, οπως μπάλα, τουβλάκια, αυτοκίνητα, κουζινικά, ενσφηνώματα
  • Διαβάζετε πολλά παραμύθια, δείχνοντας, κατονομάζοντας και περιγράφοντας διάφορες εικόνες του βιβλίου
  • Λέτε τραγούδια και ποιήματα μαζί με το παιδί
  • Παίζετε παιχνίδια μίμησης ρόλων (συμβολικό παιχνίδι)
  • Χρησιμοποιείτε χρονικές έννοιες (τώρα-πριν-μετά) και τοπικές έννοιες (πάνω-κάτω-πίσω-μπροστά), ώστε να αντιλαμβάνεται το παιδί το χρόνο και το χώρο
  • Χρησιμοποιείτε απλές έννοιες μεγέθους (μικρό-μεγάλο)

⁂ Όσο μικρό κι αν είναι το παιδί (από νεογέννητο κιόλας) μπορείτε να του περιγράφετε αυτά που κάνετε! Δεν έχει σημασία αν στην αρχή δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς του λέτε! Ακούει τη φωνή σας και ηρεμεί, του δείχνετε πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία, ακούει διαφορετικό λεξιλόγιο κάθε μέρα και αναπτύσσεται η κατανόηση του!

⁂ Δημιουργήστε συνθήκες στην καθημερινότητα σας με το παιδί, ώστε να έχει ανάγκη να επικοινωνήσει μαζί σας για να καλύψει τις ανάγκες του! Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ώρα του φαγητού, καθώς συμβαίνει πολλές φορές μέσα στην ημέρα!

⁂ Η ανάπτυξη της μίμησης ειναι πολύ σημαντική σε ένα παιδί. Οι ικανότητες της μίμησης που επιδεικνύει ένα παιδί 18 μηνών είναι ο καλύτερος προγνωστικός παράγοντας για την λόγο και την ομιλία που έχει όταν γίνει 3 ετών.

Μην ξεχνάτε!

Πάντα να έχετε παιχνιδιάρικη διάθεση με το παιδί σας και να το επιβραβεύετε για κάθε προσπάθεια που κάνει!

 Σόνια Κρινά,

Λογοθεραπεύτρια

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

– CHILD PHONOLOGY, Volume 1 PRODUCTION, edited by Grace H. Yeni-Komshian, James F. Kavanagh, Charles A. Ferguson, ACADEMIC PRESS 1980

– Practice Nurse, Dr Mary Lowth, MEDICAL SOLUTIONS LTD, ALL RIGHTS RESERVED 2015

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.