Σχολικός Εκφοβισμός
27 Μαρτίου, 2024

Επαναφοίτηση

Αγαπητοί γονείς,

η ανάπτυξη και η εκπαίδευση του παιδιού σας είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι γεμάτο προκλήσεις, εξερευνήσεις και ευκαιρίες. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές που ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί περισσότερη υποστήριξη για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου και να εξελιχθεί με τον δικό του ρυθμό.

Η επαναφοίτηση – η επανάληψη μιας τάξης – είναι ένα θέμα που συχνά γεννά ερωτήματα και ανησυχίες. Είναι μια απόφαση που δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως αποτυχία, αλλά ως μια πολύτιμη ευκαιρία για το παιδί να αναπτύξει τις δεξιότητές του, να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να ενισχύσει τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη.

Στο κέντρο μας, αναγνωρίζουμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει τις δικές του ανάγκες. Μέσα από τη συνεργασία μεταξύ γονέων, ειδικών και εκπαιδευτικών, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο που θα επιτρέψει στο παιδί να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητές του.

Τα κείμενα που κρατάτε στα χέρια σας έχουν στόχο να σας παρέχει επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες και να σας καθοδηγήσει στις αποφάσεις σας, ώστε να προσεγγίσετε την επαναφοίτηση με τη βεβαιότητα ότι γίνεται προς όφελος του παιδιού σας. Ελπίζουμε ότι θα σας βοηθήσει να δείτε αυτή τη διαδικασία ως ένα θετικό και υποστηρικτικό βήμα στη σχολική του πορεία.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε απορία ή προβληματισμό.

Η Σχέση Λογοθεραπείας και Επαναφοίτησης: Γλωσσικές Δυσκολίες και Στρατηγικές Παρέμβασης για την Ακαδημαϊκή Επιτυχία των Παιδιών

Κατερίνα Μυσιρλή, Λογοθεραπεύτρια

  Η απόφαση για την επαναφοίτηση ενός παιδιού είναι μία κρίσιμη και πολλές φορές δύσκολη απόφαση για τους γονείς και τους δασκάλους. Συχνά, η απόφαση αυτή λαμβάνεται όταν το παιδί δεν καταφέρνει να παρακολουθήσει επιτυχώς το πρόγραμμα σπουδών του λόγω δυσκολιών στην εκμάθηση ή/και στην επικοινωνία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές έρευνες στον τομέα της λογοθεραπείας, οι γλωσσικές καθυστερήσεις ή διαταραχές μπορούν να επηρεάσουν σοβαρά την ακαδημαϊκή απόδοση και τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού, καθιστώντας τη διαδικασία της επαναφοίτησης μια απαραίτητη στρατηγική σε ορισμένες περιπτώσεις (Fowler & Vance, 2016).

Η Σημασία της Γλωσσικής Ανάπτυξης για την Ακαδημαϊκή Επιτυχία

   Η γλωσσική ανάπτυξη είναι θεμέλιος λίθος για τη σχολική απόδοση. Τα παιδιά με καθυστερήσεις στη γλώσσα αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολίες στην κατανόηση και επεξεργασία των πληροφοριών, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να παρακολουθήσουν μαθήματα και να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους με επιτυχία. Σύμφωνα με έρευνες των Fowler και Vance (2016), η καθυστερημένη ή μη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη συχνά σχετίζεται με χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση, τη συγγραφή και τη μαθηματική σκέψη, οι οποίες είναι θεμελιώδεις για την ακαδημαϊκή πρόοδο (Fowler & Vance, 2016).
Όταν τα παιδιά αδυνατούν να κατανοήσουν πλήρως τις σχολικές απαιτήσεις λόγω γλωσσικών δυσκολιών, η επαναφοίτηση μπορεί να προσφέρει τη δυνατότητα να αποκτήσουν τις βασικές δεξιότητες που τους λείπουν, δίνοντάς τους περισσότερο χρόνο για να ενισχύσουν τη γλωσσική τους ικανότητα.

Οι Γλωσσικές Διαταραχές και η Επίδρασή τους στη Σχολική Πρόοδο

   Τα παιδιά με διαταραχές γλωσσικής ανάπτυξης, όπως η Διαταραχή Γλωσσικής Ανάπτυξης (DLD), η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ASD) και οι γλωσσικές καθυστερήσεις, αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολίες στην κατανόηση των οδηγιών, στην παραγωγή λογικών και συνεκτικών προτάσεων και στην επικοινωνία με τους άλλους. Αυτές οι γλωσσικές δυσκολίες μπορούν να επηρεάσουν τόσο τις ακαδημαϊκές όσο και τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού. Σύμφωνα με το άρθρο της Bishop (2014), παιδιά με DLD συχνά αγωνίζονται να ενσωματωθούν σε σχολικές δραστηριότητες και να παρακολουθήσουν τα μαθήματα με την ίδια επιτυχία όπως οι συνομήλικοί τους (Bishop, 2014).
Η καθυστέρηση ή η αδυναμία ανάπτυξης των απαραίτητων γλωσσικών ικανοτήτων μπορεί να οδηγήσει σε επαναφοίτηση, καθώς το παιδί μπορεί να χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να κατανοήσει και να αφομοιώσει τις γλωσσικές δεξιότητες που απαιτούνται για την επιτυχία στην τάξη.

Η Χρήση Λογοθεραπείας για την Υποστήριξη της Σχολικής Πρόοδού

Η λογοθεραπεία παίζει καθοριστικό ρόλο στη βοήθεια των παιδιών να αναπτύξουν       τις γλωσσικές τους δεξιότητες και να βελτιώσουν τη σχολική τους απόδοση. Η έγκαιρη διάγνωση και η τακτική λογοθεραπευτική παρέμβαση μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τις επικοινωνιακές ικανότητες του παιδιού, κάνοντάς το να ανταποκρίνεται καλύτερα στις απαιτήσεις του σχολείου.
Στο American Journal of SpeechLanguage Pathology (American SpeechLanguageHearing Association (ASHA), 2021) αναφέρεται ότι η λογοθεραπεία ενδέχεται να βελτιώσει όχι μόνο τη γλωσσική έκφραση και κατανόηση, αλλά και τις κοινωνικές δεξιότητες και την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Ειδικότερα, όταν τα παιδιά αποκτούν τις βασικές γλωσσικές δεξιότητες μέσω της λογοθεραπείας, έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρακολουθήσουν επιτυχώς το σχολικό πρόγραμμα και να μειώσουν την ανάγκη για επαναφοίτηση.

Η Επαναφοίτηση ως Στρατηγική για την Ανάπτυξη Γλωσσικών Δεξιοτήτων

   Η επαναφοίτηση της τάξης του δημοτικού μπορεί να αποτελέσει ένα μέσο για να βοηθήσει το παιδί να αποκτήσει τις αναγκαίες γλωσσικές δεξιότητες και να ενσωματωθεί καλύτερα στο μαθησιακό περιβάλλον. Σύμφωνα με την έρευνα του Aram & Nation (2013), η επαναφοίτηση μπορεί να προσφέρει στο παιδί περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστεί και να αφομοιώσει τις γλωσσικές πληροφορίες, ειδικά όταν η ανάπτυξή του υστερεί σε σχέση με τους συμμαθητές του (Aram & Nation, 2013).
Παράλληλα, η επαναφοίτηση μπορεί να είναι χρήσιμη για παιδιά που δεν έχουν λάβει επαρκή υποστήριξη για τις γλωσσικές τους δυσκολίες στην πρώτη φορά που παρακολούθησαν την τάξη.

Η Ανάγκη για Συνεργασία μεταξύ Γονέων, Δασκάλων και Λογοθεραπευτών

   Η συνεργασία μεταξύ των δασκάλων, των γονέων και των λογοθεραπευτών είναι κρίσιμη για την ορθολογική αξιολόγηση της ανάγκης για επαναφοίτηση και για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος υποστήριξης που να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού. Σύμφωνα με την έρευνα του Johnson & Nippold (2012), όταν οι γονείς και οι δάσκαλοι συνεργάζονται στενά με λογοθεραπευτές, οι δυνατότητες για την καλύτερη διαχείριση των γλωσσικών δυσκολιών του παιδιού είναι μεγάλες (Johnson & Nippold, 2012). Αυτή η συνεργασία μπορεί να βελτιώσει τη συνολική ακαδημαϊκή και κοινωνική πρόοδο του παιδιού και να μειώσει την ανάγκη για επαναφοίτηση στο μέλλον.

Συμπεράσματα

   Η απόφαση για επαναφοίτηση ενός παιδιού, ιδιαίτερα όταν αυτό αντιμετωπίζει γλωσσικές δυσκολίες, απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που περιλαμβάνει τη συνεργασία ειδικών, όπως λογοθεραπευτών, και την ακριβή αξιολόγηση των γλωσσικών και μαθησιακών του ικανοτήτων.
Η λογοθεραπεία μπορεί να προσφέρει στο παιδί τις απαραίτητες δεξιότητες για να βελτιώσει τις σχολικές του επιδόσεις και να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του. Σε περίπτωση που οι δυσκολίες είναι σοβαρές, η επαναφοίτηση μπορεί να λειτουργήσει ως μία στρατηγική για να διασφαλιστεί ότι το παιδί θα έχει τον απαραίτητο χρόνο και υποστήριξη για να φτάσει το αναγκαίο επίπεδο γλωσσικής και ακαδημαϊκής ικανότητας.

Σχολική Ετοιμότητα και τα οφέλη της Εργοθεραπείας

Ιωάννα Μακρίδου , Εργοθεραπεύτρια

Υπάρχει μία γενικότερη πεποίθηση ότι η σχολική ετοιμότητα αφορά αποκλειστικά τις ακαδημαϊκές δεξιότητες ενός παιδιού, όπως η ανάγνωση και η γνώση μαθηματικών. Ωστόσο, είναι ένας σύνθετος συνδυασμός πολλών παραγόντων. Αφορά και τις δεξιότητες ενός παιδιού στον κινητικό, γνωστικό, κοινωνικό, συναισθηματικό και αισθητηριακό τομέα, ο τομέας της αυτοφροντίδας αλλά, η συγκέντρωση και η προσοχή που επηράζονται στο σχολικό περιβάλλον. Μία τέτοια μετάβαση είναι πολύ σημαντική για ένα παιδί. Ακριβώς γι αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντικό να γίνει σωστή διερεύνυση των εργοθεραπευτικών τομέων, που σχετίζονται με την ετοιμότητα και την προετοιμαεία ενός παιδιού για το δημοτικό.

 Πιο αναλυτικά, κατά το Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention (2019), όσον αφορά τις κινητικές δεξιότητες, λεπτής και αδρής κινητικότητας, το παιδί θα κληθεί να χειρίζεται αυτόνομα και λειτουργικά ψαλίδι και άλλα εργαλεία, να κρατά μολύβι, και να συμμετέχει σε κινητικές δραστηριότητες, όπως παιχνίδια στην αυλή και αθλητικές δραστηριότητες. Σχετικά με τις γνωστικές ικανότητες, ενδεικτικά τα παιδιά θα πρέπει να αναπτύσσουν στρατηγικές μάθησης, δεξιότητες προσοχής, σκέψης, μνήμης και επίλυσης προβλημάτων. Ακόμη, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ικανότητα αυτορρύθμισης του παιδιού, καθώς θα έρθει αντιμέτωπο με αισθητηριακά ερεθίσματα, όπως θορύβους, φώτα ή υφές, τα οποία θα χρειαστεί να επεξεργαστεί και να αναπτύξει στρατηγικές, ώστε να ανταποκριθεί λειτουργικά σε αυτά. Καθοριστικό ρόλο, διαδραματίζουν και οι κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες ενός παιδιού, αφού σε ένα σχολικό περιβάλλον θα κλειθεί να αλληλεπιδράσει με συνομηλίκους και ενήλικα άτομα, αλλά και να διαχειρίζεται τα συναισθήματα του.

Σύμφωνα με το American Journal of Occupational Therapy (2017), η εργοθεραπεία παίζει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της σχολικής ετοιμότητας των παιδιών εστιάζοντας στην ανάπτυξη των βασικών τομέων δεξιοτήτων, που αναφέραμε και νωρίτερα ότι είναι απαραίτητοι για την επιτυχία τους σε ένα σχολικό περιβάλλον.

Οι Εργθεραπευτές μπορούν να βοηθήσουν με διάφορους τρόπους για να υποστηρίξουν τα παιδιά, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για τη μετάβαση. Στοχεύουν στη βελτίωση των δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης, όπως το ντύσιμο, η τουαλέτα και το φαγητό, διασφαλίζοντας ότι τα παιδιά μπορούν να εκτελέσουν ανεξάρτητα αυτά τα έργα. Επιπλέον, οι εργοθεραπευτές υποστηρίζουν τα παιδιά στη συναισθηματική ρύθμιση, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να επεξεργάζονται τα εξωτερικά ερεθίσματα λειτουργικά, για τους ίδιους, αλλά και την υπόλοιπη ομάδα. Αυτό γίνεται ακόμη πιο σημαντικό καθώς τα παιδιά αρχίζουν να αλληλεπιδρούν και να κοινωνικοποιούνται με συνομηλίκους και δασκάλους.

Η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων είναι μια άλλη ζωτική πτυχή που εμπλέκεται στον κλάδο της εργοθεραπείας, διότι βελτιώνει την ικανότητα των παιδιών να συμμετέχουν σε σωματικές δραστηριότητες και εργασίες στην τάξη. Επίσης, εκπαιδεύουν τα παιδιά ώστε να εφαρμόζουν οργανωτικές στρατηγικές για να δομήσουν αποτελεσματικά τις ρουτίνες και τα καθήκοντά τους. Επιπλέον, συνεργάζονται με σχολεία για να δημιουργήσουν περιβάλλοντα χωρίς αποκλεισμούς προσαρμοσμένα στις ανάγκες των παιδιών, διασφαλίζοντας πρόσβαση στην εκπαίδευση για όλους. Εστιάζοντας σε αυτούς τους τομείς, η εργοθεραπεία εξοπλίζει τα παιδιά με τις απαραίτητες δεξιότητες για μια ομαλή ένταξη και εξέλιξη στο σχολικό περιβάλλον.

Μαθησιακά ορόσημα Σχολική Ετοιμότητας

(πριν την εισαγωγή στην Α’ Δημοτικού)

Κωνσταντίνα Λυμπεροπούλου, Ειδικός Παιδαγωγός

Η αλλαγή βαθμίδας από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό αποτελεί ένα μεγάλο αναπτυξιακό βήμα του παιδιού ολόπλευρα. Πέρα από την κοινωνικό- συναισθηματική ωριμότητα που χρειάζεται για να μεταπηδήσει στο επόμενο σχολικό στάδιο, απαραίτητη είναι η ανάγκη της διερεύνησης των πρώιμων μαθησιακών του δυνατοτήτων. Αν και σε νηπιακή ηλικία δεν έχει γίνει πλήρη κατάκτηση των μαθησιακών δεξιοτήτων, υπάρχουν αναγκαία μαθησιακά ορόσημα ώστε το παιδί να είναι έτοιμο να εισαχθεί στην Α΄ Δημοτικού ομαλά.

Οι κύριες μαθησιακές δεξιότητες του ατόμου περιστρέφονται γύρω από τους τομείς της ανάγνωσης, της κατανόησης, της μνήμης, της γραφής και της λογικομαθηματικής αντίληψης. Στο πρώιμο μαθησιακό στάδιο του νηπιαγωγείου, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις δεξιότητες τους μέσα από το παιχνίδι και τον προφορικό λόγο. Το κομμάτι της γραφής περιορίζεται σε προγραφικά επίπεδα και δεν αποτελεί προαπαιτούμενο – η ορθή γραφή από μνήμης- για την εισαγωγή στο Δημοτικό.

Για να γίνουν κατανοητά τα μαθησιακά ορόσημα της σχολικής ετοιμότητας θα αναφερθούν επιγραμματικά στον παρακάτω πίνακα.

Είναι απαραίτητο το παιδί:

ΤομέαςΔεξιότητες
Αυτονομία/ ΠροσοχήΝα οργανώνεται αυτόνομα και να εστιάζει επαρκώς την προσοχή του μέσα στο πεδίο της τάξης.Να ακολουθεί οδηγίες απλές, σύνθετες και ομαδικές με επιτυχία.Να αντιλαμβάνεται τον χρόνο, τον χώρο και να μπορεί να προσανατολίζεται επαρκώς.
Προφορικός λόγος/ ΚατανόησηΝα κατονομάζει αντικείμενα και να καταλαβαίνει πώς χρησιμοποιούνται (π.χ. «Σφυρί» πως χρησιμοποιείται: «καρφώνω το καρφί στον τοίχο»).Να κάνει ανάκληση βασικές πληροφορίες και το νόημα από ιστορίες που ακούει.Να δημιουργεί συντακτικά ορθές προτάσεις και να μπορεί να αναπαράγει προφορικά προσωπικές εμπειρίες και συναισθήματα.
Γραφή (πρώιμο στάδιο)Να γράφει το όνομα του.Να αντιγράφει γράμματα και λέξεις.Να ακολουθεί μοτίβα και σχεδιασμό γραμμών με συγκεκριμένη φορά.
Ανάγνωση (πρώιμο στάδιο)Να αναγνωρίζει τους ήχους των γραμμάτων (φωνήματα)Να συνθέτει λέξεις από συλλαβές (π.χ. γα -τα «γάτα»)Να αναγνωρίζει τα γράμματα της αλφαβήτου.Να συνδυάζει των ήχο του γράμματος με την αρχική θέση λέξης π.χ. «π» όπως «παπί».
Λογικομαθηματική ΑντίληψηΝα κατανοεί και να αναγνωρίζει την ποσότητα είτε αριθμητικά είτε απτικά (π.χ. μεγαλύτερο/ μικρότερο).Να αναγνωρίζει τους αριθμούς από 0-10, να τους αριθμεί με σειρά αλλά και αντίστροφα και να καταμετρά πράγματα μέχρι αυτούς τους αριθμούς.Να αντιστοιχεί τον αριθμό με το πλήθος των αντικειμένων.
ΜνήμηΝα έχει καλή ακουστική μνήμη, δηλαδή να μπορεί να επαναλαμβάνει ότι ακούει είτε αυτούσιο είτε με δικά του λόγια.Να έχει καλή οπτική μνήμη, δηλαδή να αντιλαμβάνεται οπτικά κατάλληλα και να του εντυπώνεται ό,τι βλέπει.
Βασικές έννοιες χώρου/ χρόνουΝα μπορεί να τοποθετήσει εικόνες σε χρονική σειρά/ ακολουθία.Να γνωρίζει αντίθετες έννοιες (π.χ. μέσα- έξω, μέρα- νύχτα).Να αναγνωρίζει τα χρώματα και τα σχήματα. 

Επαναφοίτηση: Πότε κρίνεται απαραίτητη από ψυχολογική σκοπιά;

Ηλέκτρα Κώτση, Ψυχολόγος

Η επαναφοίτηση μίας τάξης είναι ένα θέμα που απασχολεί τόσο τους γονείς όσο και τους ειδικούς που ασχολούνται με το χώρο της εκπαίδευσης( δάσκαλοι, ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι) κι έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις και ανησυχίες. Ειδικότερα , για τα παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού η διαδικασία αυτή προκαλεί συναισθηματική φόρτιση και ταυτόχρονα αντιδράσεις.

Παρόλο που η επαναφοίτηση συχνά είναι συνδεδεμένη με την ‘’αποτυχία’’ , στην πραγματικότητα είναι μία ευκαιρία για ενίσχυση και ενδυνάμωση των δεξιοτήτων ειδικά όταν το παιδί αντιμετωπίζει ψυχοσυναισθηματικές και μαθησιακές δυσκολίες.

Ποιοι είναι οι λόγοι επαναφοίτησης από ψυχολογική προσέγγιση;

Η απόφαση για επαναφοίτηση συνήθως στηρίζεται σε ένα συνδυασμό παραγόντων που σχετίζονται με τις ακαδημαϊκές και συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού. Από ψυχολογικής άποψης, ένας πρώτος λόγος είναι η συναισθηματική ανωριμότητα. Συγκεκριμένα υπάρχουν παιδιά που μεν ακαδημαϊκά είναι έτοιμα για την επόμενη τάξη αλλά δεν είναι κοινωνικά και συναισθηματικά έτοιμα να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της νέας τάξης και κυρίως το κομμάτι σύναψης των κοινωνικών σχέσεων με τους συνομηλίκους τους. Ένα παιδί που δυσκολεύεται να αποκτήσει φίλους και να διαχειριστεί τις φιλίες του συνήθως νιώθει δυσφορία ή ακόμα και απομόνωση. Παράλληλα η δυσκολία διαχείρισης θυμού οδηγεί συνήθως σε συναισθηματική φόρτιση οδηγώντας σε χαμηλές σχολικές επιδόσεις.

Η συναισθηματική σταθερότητα είναι εξίσου σημαντική με την μαθησιακή και γι’αυτό το λόγο αν δεν έχει επιτευχθεί , η επαναφοίτηση δίνει την ευκαιρία να αποκτήσει το παιδί την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται. Ένας ακόμα σημαντικός λόγος είναι η δυσκολία προσαρμογής σε μία νέα ρουτίνα και σε νέες συνθήκες. Ειδικότερα τα παιδιά που έχουν βιώσει συχνές και μεγάλες σε διάρκεια αλλαγές όπως το διαζύγιο ή οι μετακομίσεις, συνήθως θέλουν περισσότερο χρόνο να προσαρμοστούν σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον ώστε να νιώσουν οικεία και άνετα. Επιπρόσθετα, αξίζει να αναφέρουμε ότι η συναισθηματική αντίδραση όταν το παιδί απομακρύνεται από τον γονέα είναι μία ένδειξη ότι το παιδί χρειάζεται καθοδήγηση και υποστήριξη ώστε να καταφέρει να λειτουργεί ανεξάρτητα και αυτόνομα συναισθηματικά δίχως να νιώθει άγχος και ανασφάλεια. Τέλος οικογενειακά ή προσωπικά ζητήματα, όπως ο θάνατος συγγενή , το διαζύγιο ή η μετακόμιση έχουν αντίκτυπο στον ψυχικό κόσμο του παιδιού και το επηρεάζουν στην σχολική επίδοσή του με αποτέλεσμα να είναι αναγκαία η υποστήριξη για να επανέλθει σε καλή ψυχική κατάσταση και να μπορεί να σημειώσει πρόοδο.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της επαναφοίτησης ;

Όταν ένα παιδί επαναλαμβάνει για δεύτερη φορά την ίδια τάξη είτε είναι στο δημοτικό είτε στο νηπιαγωγείο ενισχύει βασικές γνωστικές δεξιότητες και αυτό συμβαίνει μέσω της δυνατότητας που δίνεται στο παιδί να εμβαθύνει σε γνώσεις μέσω της επανάληψης και να κατανοήσει την σχολική ύλη που την προηγούμενη χρονιά δεν είχε αφομοιώσει. Έτσι αυτό αυξάνει την μελλοντική σχολική του επιτυχία.

Ακόμα, η επαναφοίτηση αποτελεί από μόνη της μια πρόκληση που το παιδί αν με την κατάλληλη υποστήριξη σχολικού και οικογενειακού πλαισίου καταφέρει να την αντιμετωπίσει , θα βοηθήσει στην ανθεκτικότητα και στο να αντιμετωπίσει μελλοντικά παρόμοιες καταστάσεις. Τέλος η επιπλέον χρονιά επιτρέπει στα παιδιά να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και να νιώσουν πιο έτοιμα να φέρουν εις πέρας τις προκλήσεις του επόμενου έτους καθώς ωριμάζουν και αναπτύσσουν τις κοινωνικές δεξιότητές τους με τον δικό τους αναπτυξιακό ρυθμό δημιουργώντας ταυτόχρονα και πιο ισχυρές φιλίες συνομηλίκων.

Είναι σημαντικό λοιπόν να αντιληφθούμε την επαναφοίτηση ενός παιδιού όχι ως κάτι αρνητικό αλλά ως μία ευκαιρία που γίνεται με γνώμονα τις ανάγκες του και το βοηθάει να αναπτυχθεί πλήρως σε όλα τα επίπεδα: ακαδημαϊκά, συναισθηματικά και κοινωνικά. Με τη σωστή υποστήριξη από την οικογένεια, τους δασκάλους και τους ειδικούς, μπορεί να επωφεληθεί από αυτή τη διαδικασία και να αναπτυχθεί με έναν πιο υγιή και ισχυρό τρόπο τόσο ακαδημαϊκά όσο και συναισθηματικά και να προχωρήσει στο μέλλον του με επιτυχία.

Επίλογος: Μια Ολοκληρωμένη Προσέγγιση για την Επαναφοίτηση

Η απόφαση για την επαναφοίτηση ενός παιδιού δεν είναι ποτέ απλή. Συχνά συνοδεύεται από αβεβαιότητα, ανησυχία και ερωτήματα για το πώς αυτή η επιλογή θα επηρεάσει το παιδί τόσο ακαδημαϊκά όσο και συναισθηματικά. Ωστόσο, όπως αναδεικνύεται από τις απόψεις των ειδικών, η επαναφοίτηση μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία εξέλιξης όταν προσεγγίζεται με σωστό σχεδιασμό και εξατομικευμένη υποστήριξη.

Η γλωσσική ανάπτυξη, όπως επισημαίνει η λογοθεραπευτική προσέγγιση, παίζει καθοριστικό ρόλο στη μαθησιακή πορεία του παιδιού. Δυσκολίες στην κατανόηση και την έκφραση μπορεί να επηρεάσουν τη σχολική του επιτυχία, αλλά η έγκαιρη παρέμβαση μέσω λογοθεραπείας μπορεί να προσφέρει τα απαραίτητα εργαλεία για τη βελτίωση των επικοινωνιακών και γνωστικών του δεξιοτήτων.

Παράλληλα, η εργοθεραπευτική προσέγγιση αναδεικνύει τη σημασία της σχολικής ετοιμότητας όχι μόνο σε ακαδημαϊκό επίπεδο, αλλά και στη συγκέντρωση, στην αυτορρύθμιση, στη λεπτή και αδρή κινητικότητα, καθώς και στις κοινωνικές δεξιότητες. Η υποστήριξη αυτών των δεξιοτήτων βοηθά το παιδί να ενσωματωθεί καλύτερα στο μαθησιακό περιβάλλον και να διαχειριστεί με περισσότερη αυτοπεποίθηση τις απαιτήσεις του σχολείου.

Από την πλευρά της ψυχολογίας, η επαναφοίτηση δεν πρέπει να θεωρείται ως «αποτυχία», αλλά ως μια ευκαιρία για το παιδί να αναπτύξει την αυτοεκτίμηση, τη συναισθηματική του ανθεκτικότητα και τη δυνατότητα προσαρμογής. Σε περιπτώσεις συναισθηματικής ανωριμότητας, δυσκολιών προσαρμογής ή στρεσογόνων οικογενειακών αλλαγών, η επαναφοίτηση μπορεί να αποτελέσει ένα προστατευτικό πλαίσιο, επιτρέποντας στο παιδί να αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες προτού προχωρήσει στο επόμενο στάδιο της εκπαίδευσής του.

Η Σημασία της Συνεργασίας και της Συμβουλευτικής Γονέων

Όπως αναδεικνύεται από τις προσεγγίσεις όλων των ειδικοτήτων, η επιτυχία της επαναφοίτησης εξαρτάται από τη στενή συνεργασία γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικών. Όταν υπάρχει συντονισμένη υποστήριξη, το παιδί λαμβάνει τη βοήθεια που χρειάζεται, προσαρμόζεται καλύτερα στις σχολικές απαιτήσεις και αναπτύσσει θετική στάση απέναντι στη μάθηση.

Σε αυτό το πλαίσιο, η συμβουλευτική γονέων παίζει καθοριστικό ρόλο. Οι γονείς, μέσα από συναντήσεις με ειδικούς, μπορούν:

  • Να κατανοήσουν καλύτερα τις δυνατότητες και τις προκλήσεις του παιδιού τους.
  • Να λάβουν καθοδήγηση για το πώς να το υποστηρίξουν συναισθηματικά και ακαδημαϊκά.
  • Να μάθουν στρατηγικές ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης και της προσαρμοστικότητας του παιδιού.
  • Να διαχειριστούν καλύτερα τις δικές τους ανησυχίες και προσδοκίες για την εξέλιξη του παιδιού.

Η επαναφοίτηση δεν είναι μόνο μια αλλαγή για το παιδί, αλλά και για την οικογένεια συνολικά. Όταν οι γονείς είναι ενημερωμένοι και συμμετέχουν ενεργά, η μετάβαση γίνεται πιο ομαλή και αποδοτική.

Κλείνοντας…

Η απόφαση για επαναφοίτηση δεν είναι εύκολη, αλλά όταν βασίζεται στις πραγματικές ανάγκες του παιδιού και συνοδεύεται από επιστημονικά τεκμηριωμένη υποστήριξη, μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία για ανάπτυξη, μάθηση και ενδυνάμωση. Με τη σωστή καθοδήγηση, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι κάθε παιδί θα έχει το κατάλληλο πλαίσιο για να εξελιχθεί με σιγουριά και επιτυχία.

Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία

Focuslab

focuslab_admin
focuslab_admin
solevisible

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.