Η Δυσορθογραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία στην ορθογραφία.
Συνήθως, είναι συνδεδεμένη με το φαινόμενο της Δυσλεξίας (σε ποσοστό 20%) και συνδεδεμένη με το φαινόμενο της Δυσγραφίας (σε ποσοστό 70%). Η Δυσορθογραφία μπορεί να υπάρχει και από μόνη της. Τα παιδιά με Δυσορθογραφία κάνουν αρκετά λάθη στο θέμα (θεματική ορθογραφία), που οφείλονται κυρίως στην αδυναμία βραχυπρόθεσμης μνήμης και οπτικής ικανότητας. Τα περισσότερα, όμως, λάθη βρίσκονται στο καταληκτικό κομμάτι των λέξεων (γραμματική ορθογραφία). Τα παιδιά, ενώ γνωρίζουν και κατανοούν τους γραμματικούς κανόνες, αδυνατούν να τους εφαρμόσουν γραπτώς, όταν τους ζητηθεί.
(Bettelheim, B. & Zelan, K. 1981, Snowling, M. & Stackhouse, J., 1997, Αθανασιάδη, Ε. 2001)
Οι κυριότερες μορφές των δυσκολιών αυτών είναι:
Τα ορθογραφικά λάθη των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες συχνά δε διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό από αυτά των άλλων παιδιών, αλλά αντιστοιχούν σε λάθη που κάνουν παιδιά πολύ μικρότερης ηλικίας. Δηλαδή, η ανάπτυξη της ορθογραφικής δεξιότητας τους ακολουθεί την ίδια εξελικτική πορεία με αυτή των υπόλοιπων παιδιών, αλλά πραγματοποιείται σε διαφορετικούς χρόνους και ακολουθεί διαφορετικό ρυθμό.
Χαρακτηριστικά παιδιών με Δυσορθογραφία
Το παιδί για να έχει τη δυνατότητα να γράφει μια λέξη με σωστή ορθογραφία, θα πρέπει να τη προφέρει σωστά, να τη χωρίζει σε θέμα και κατάληξη, να τη οπτικοποιεί και να την αποθηκεύει στη μνήμη. Ένα παιδί, όμως, που στερείται από τις δεξιότητες που του επιτρέπουν να γράφει ορθογραφημένα, παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:
(π.χ. β-φ, θ-φ, κ-χ, γ-χ).
με μουντζούρες και σχετική ακαταστασία.
Σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι το παιδί με οποιαδήποτε Μαθησιακή Δυσκολία ΔΕΝ είναι τεμπέλικο. Ωστόσο, έχει ειδικές ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ανάγκες και χρειάζεται την βοήθεια των γονέων, των δασκάλων και των ειδικών επιστημόνων για να βελτιώσει τις δεξιότητές του και στη συνέχεια, τη σχολική του επίδοση. Άρα γινόμαστε ολοι συν-θεραπευτές!
Πηγές:
Πέτρου Κατερίνα
ΜSc Ειδική παιδαγωγός