«Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να αναπτύξει την Κριτική του Σκέψη;»
Μια βασική ικανότητα που αναγνωρίζεται ευρέως ως σημαντική σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης, και όχι μόνο, είναι η ικανότητα των παιδιών να σκέφτονται κριτικά. Η κριτική σκέψη αξιολογεί τη γνησιότητα, την ακρίβεια και την αξία της γνώσης και των επιχειρημάτων. Απαιτεί προσεκτική, ακριβή, επίμονη και αντικειμενική ανάλυση οποιασδήποτε αξίωσης ή πεποίθησης. Η λογική προκύπτει από την ικανότητα αξιολόγησης του ορθολογικού από το μη ορθολογικό. Είναι μία κρίσιμη ικανότητα, η οποία είναι σημαντικό να αναπτύσσεται σε όλα τα πλαίσια. Ένα από τα κλασσικότερα μέσα ανάπτυξης της κριτικής σκέψης ενός παιδιού είναι η ενασχόληση με την Τέχνη.
«Τι διδάσκει η Τέχνη;»
Μέσω της ενασχόλησης με την τέχνη, αυξάνονται οι ευκαιρίες των παιδιών να έρθουν σε επαφή με καλλιτεχνικά και φιλοσοφικά ρεύματα, κατανοώντας έννοιες και νοήματα, αλλά και τι κρύβεται πίσω από αυτά. Έτσι αρχίζει και θεμελιώνεται σταδιακά και η λογική επεξεργασία των πληροφοριών. Το παιδί μαθαίνει να εξετάζει δεδομένα, να αντιλαμβάνεται τη σχέση αυτών των δεδομένων και να καταλήγει σε συμπεράσματα, τα οποία θα χρησιμοποιήσει και θα γενικεύσει σε καταστάσεις που πιθανώς θα βιώσει μέχρι και την ενήλικη ζωή.
Η συμμετοχή στη διδασκαλία της τέχνης συνδέει τη διαδικασία της μάθησης με την προσωπικότητα, τις προτιμήσεις, την αισθητική και τα ερεθίσματα που λαμβάνει από το περιβάλλον του το παιδί, οικοδομώντας τον τρόπο σκέψης του και αναπτύσσοντας τις γνωστικές του ικανότητες. Αυτή η διαδικασία ενισχύει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και του παρέχει τα εργαλεία για την παρατήρηση, επεξεργασία, κατανόηση και την κριτική ματιά, αρχικά, σε κάθε αντικείμενο καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά και κατ’ επέκταση, σε κάθε έκφανση της καθημερινής ζωής. Ο
Ακόμη, η ενασχόληση με οποιαδήποτε μορφή καλλιτεχνικής δημιουργίας φαίνεται να ικανοποιεί την ψυχολογική ανάγκη του παιδιού για αίσθηση, φαντασία, συναίσθημα, αυθορμητισμό, γλωσσική κρίση και αυτογνωσία. Ακόμη, παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του πνεύματος και κατ’ επέκταση των συνολικών στοιχείων της προσωπικότητάς του.
Οι προσωπικοί «κανόνες» στη δημιουργία της τέχνης πρέπει να ενθαρρύνονται σε κάθε παιδί, επιτρέποντας την προσωπική πινελιά και τη δεξιοτεχνία. Το σημαντικότερο στοιχείο κατά την εκπαίδευση του παιδιού στην καλλιτεχνική δημιουργία είναι η ενθάρρυνση να αναδείξει το παιδί τον χαρακτήρα του και τα συναισθήματά του ελεύθερα, έχοντας τους ενήλικες ως άνευ όρων αποδέκτες των δημιουργιών του.
Κάποιες τέχνες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των παιδιών είναι:
Μερικές ακόμη συμβουλές προς γονείς και παιδαγωγούς είναι:
Διονυσία Κρινά,
Λογοθεραπεύτρια
Βιβλιογραφία:
Nilson, C., Fetherston, C. (2013). Creative Arts: An Essential Element in the Teacher’s Toolkit When Developing Critical Thinking in Children. Australian Journal of Teacher Education, 38 (7).